خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





معرفی پژوهش: نظر اساتید درباره‌ی تقلب محتوایی توسط دانشجویان

    یکی از زمینه‌های پژوهشی حوزه سوء رفتارهای پژوهشی، بحث ارتکاب سوء رفتار پژوهشی توسط دانشجویان و دانش‌آموزان هست. بررسی زمینه‌های ارتکاب سوء رفتارهای پژوهشی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان، می‌تواند با استفاده از نظر اساتید آن‌ها صورت بگیرد. در مقابلِ این نوع پژوهش‌ها، تعداد اندکی از پژوهش‌های این حوزه، به مطالعه‌ی ارتکاب سوء رفتار پژوهشی در خود اساتید می‌پردازند.

    شافر(2010) در پایان‌نامه‌ی دکترای خود با عنوان «مطالعه‌ی موردی از احساسِ اساتید در مورد تقلب محتوایی در بین دانشجویان» با استفاده از روش پژوهشی کیفی به مطالعه‌ی درک/استنباط/احساس (معادل واژه‌ی Perception) اعضای هیئت علمیِ دانشگاه مورد مطالعه‌اش درباره‌ی تقلب محتوایی (Plagiarism) در بین دانشجویان می‌پردازد. او یک دانشگاه را برای انجام مطالعه‌اش برمی‌گزیند تا داده‌ها زیر چتر یک فرهنگ سازمانی واحد گردآوری شده باشد. او برای تفسیر داده‌های کیفی خود که از طریق مصاحبه و از یازده دانشکده‌ به‌دست آورده است، از نظریه‌ی «مشارکت مشروع محیطی» ارائه شده توسط دو دانشمند به نام‌های Lave & Wenger استفاده می‌کند. این نظریه به‌طور عمومی، بر اهمیت عرف‌ها و عادت‌های گروهی و  رعایت این عرف‌ها توسط تازه‌واردان در مواجهه با دیگر اعضای گروه برای مقبولیت در گروه تاکید دارد. بر این اساس، او عرف‌ها و عادت‌های آموزشی اساتید را هم مورد بررسی قرار می‌دهد. با وجود تمام تفاوت‌ها و نکته‌های گوناگون، او مشترکاتی را در نظرات اساتید پیدا می‌کند:

    دانشجویان باید بنویسند و بازخوردهای باکیفیت دریافت کنند تا کم‌کم از یک نویسنده‌ی تازه‌کار به ماهر تبدیل شوند.

    اساتید شرکت‌کننده در این پژوهش ترجیح می‌دادند در جایگاه آمرانه (البته بیشتر جایگاه آمرانه‌ی آموزشی، و نه جایگاه آمرانه‌ی مجازات‌کننده) به قضاوت بپردازند و خودشان را برای پرسیدن نظرات دانشجویان به دردسر نیندازند.

    اساتید شرکت‌کننده، ارتکاب تقلب محتوایی را به عنوان یک اشتباه اخلاقی (در مقابل اشتباه حرفه‌ای) در نظر می‌گرفتند.

    فناوری بر نحوه تعامل دانشجو و استاد در یک جمع تاثیر گذاشته است. فناوری هم زمینه‌ی ارتکاب سوء رفتارهای پژوهشی را فراهم ساخته و هم زمینه کشف سوء رفتارها را فراهم ساخته است.

    مشخصات اثر:

    Schaefer, Candace Hastings (2010). A Case Study of Faculty Perceptions of Student Plagiarism. Doctoral dissertation, Texas A&M University. Available electronically from http : / /hdl .handle .net /1969 .1 /ETD -TAMU -2010 -12 -8829.

    متن کامل پایان‌نامه را شاید از این لینک هم بتوان دانلود کرد.



    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : اساتید ,پژوهشی ,ارتکاب ,دانشجویان ,عرف‌ها ,جایگاه ,تقلب محتوایی ,فراهم ساخته ,جایگاه آمرانه‌ی ,رفتار پژوهشی ,رفتارهای پژوهشی ,
    معرفی پژوهش: نظر اساتید درباره‌ی تقلب محتوایی توسط دانشجویان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده